O PROVOCARE DIFICILA PENTRU PNEURILE P ZERO ROSU SUPERSOFT IN COREEA
CUM STAU LUCRURILE:
Milano, 8 octombrie 2012 – Pe circuitul Yeongam, caracterizat de o mare varietate de viraje si viteze la care se ruleaza, Pirelli va aduce pneurile P Zero Galben (soft) si P Zero Rosu (supersoft). Circuitul din Coreea este unul dintre cele mai solicitante pentru pneurile cele mai moi din gama Pirelli, aici fiind viraje rapide, ca cele de la Suzuka, dar si foarte lente, precum cele din Monaco.
Circuitul nu este folosit in mod frecvent, ceea ce inseamna ca nivelul de aderenta va creste foarte mult pe parcursul unui weekend de curse. Yeongam este un circuit semi-permanent, unele dintre sectiunile din apropiere portului fiind folosite si in traficul normal, ceea ce inseamna grade de aderenta diferite pe parcursul unui tur de circuit. Tinand cont ca in aceasta perioada a anului vremea in Coreea este imprevizibila, exista sanse sa fie folosite si pneurile Cinturato Verde (intermediare) si Cinturato Albastru (de ploaie).
Franarile violente sunt o caracteristica definitorie a circuitului coreean, monoposturile fiind supuse unei forte de deccelerare de 5,2 g la franarea pentru intrarea in virajul al treilea. Fiind implicat si un transfer de mase, pneurile fata suporta o incarcare echivalenta cu 900 kilograme sau chiar mai mult.
Cea mai solicitanta portiune pentru pneuri este cea dintre virajele 10 pana la 17, o sectiune cu viraje rapide si dese schimbari de directie. Fiind unul din putinele circuite unde se merge in sens invers acelor de ceasornic, pneul dreapta fata este cel mai solicitat pentru ca trebuie sa ofere aderenta mecanica necesara pentru negocierea virajelor. Pneurile de compozitie supersoft ofera o aderenta foarte buna, dar vor fi cel mai solicitate pe acest circuit.
CE SPUNE DIRECTORUL DEPARTAMENTULUI PIRELLI MOTORSPORT:
Paul Hembery: „Am nominalizat aceleasi pneuri pentru cursa din Coreea ca si anul trecut. Atunci a fost considerata o alegere indrazneata pentru ca aici se intalnesc cele mai mari forte laterale dintre toate circuitele unde am folosit pneurile de compozitie supersoft. In final, pneurile de compozitie supersoft au rezistat peste 10 tururi, iar cele soft peste 20 de tururi, ceea ce le-a permis pilotilor sa adopte o strategie cu doua opriri la boxe. Anul acesta toate compozitiile noastre, cu exceptia celei supersoft, sunt mai moi, ceea ce, in teorie, inseamna ca sunt si mai rapide si cred ca cea mai buna strategie va fi tot una cu doua opriri. Regulamentul s-a schimbat anul acesta, din punct de vedere aerodinamic, iar timpii pe tur au fost mai slabi decat in sezonul trecut. Strategia a jucat un rol important anul trecut, dar si ploaia, plus iesirea pe circuit a masinii de siguranta, au influentat rezultatele. Deci, Coreea este tipul de circuit unde se poate intampla orice si, ca de obicei, echipa care reuseste sa se adapteze si sa reactioneze cel mai repede va avea succes.”
CE SPUNE OMUL DIN SPATELE VOLANULUI:
Lewis Hamilton (McLaren): „Primul sector al circuitului este un fel de stop-start: pentru intrarea in primul, al treilea si al patrulea viraj se franeaza violent. Se vine de pe o linie dreapta, dupa care urmeaza un ac de par in care este nevoie de o tractiune buna la iesire. Al doilea si al treilea sector sunt diferite: sunt mai tehnice si mai cursive, ceea ce inseamna ca franele si pneurile trebuie sa opereze in conditii diferite, ceea ce reprezinta o mare provocare din punctul de vedere al schimbarilor de temperatura. Asa cum a fost cazul si anul trecut, Pirelli a nominalizat pneurile soft si supersoft pentru aceasta cursa si cred ca o strategie cu doua opriri poate fi buna, asa cum s-a intamplat si in 2011. Circuitul din Coreea este unul care imi place mult si tinand cont ca nu am castigat aici imi doresc sa schimb acest lucru acum.”
CE SPUNE PILOTUL DE TESTE PIRELLI:
Jaime Alguersuari: „Circuitul din Coreea este unul din preferatele mele pentru ca aici am obtinut, anul trecut, unul dintre cele mai bune rezultate ale mele, locul sapte, dupa ce l-am depasit pe Nico Rosberg in ultimul tur. Imi place mult desenul circuitului si cred ca este unul dintre cele mai frumoase din calendar. Este un mix de viraje cu viteza de abordare mare si medie, iar nivelul fortei de apasare nu este unul foarte mare. In plus are si locuri unde poti sa depasesti. Vremea este destul de rece, ceea ce e bine pentru pneuri. Anul trecut am avut doua opriri, degradarea pneurilor fiind mica, si cred ca va fi la fel si anul acesta. Sunt trei zone unde se franeaza violent si sunt sigur ca va fi o cursa interesanta pentru ca circuitul din Coreea de Sud este facut pentru spectacol.”
DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:
• Setarile din punct de vedere aerodinamic sunt similare cu cele din Japonia unde am avut un nivel mediu spre mare al fortei de apasare. Din punct de vedere al tractiunii, solicitarile vor fi mai mari decat in Japonia, deci echipele vor utiliza mapari diferite pentru motor care sa-i ajute sa puna puterea jos in virajele mai lente.
• Fenomenul de graining poate aparea in Coreea mai ales in prima parte a weekendului cand aderenta este mica. Acest fenoment apare atunci cand masinile derapeaza prea mult.
• Datorita configuratiei circuitului este destul de dificil, sa incalzesti pneurile chiar la inceputul turului. Acest lucru, mai ales daca temperaturile sunt scazute, poate duce la aparitia fenomenului de graining.
François Delecour obtine o victorie decisiva la Iasi si devine campionul CNR Dunlop 2012
October 11th, 2012
No comments
Ultima confruntare din Campionatul National de Raliuri Dunlop
2012, disputata în acest weekend pe macadamul de la Iasi, s-a încheiat
cu victoria decisiva a echipajului francez F. Delecour – D. Sovignoni.
Odata cu aceasta victorie, obtinuta în Raliul Iasului DUNLOP, François
Delecour devine Campionul National al CNRD în sezonul 2012.Raliul Iasului DUNLOP 2012 a debutat vineri, 5 octombrie, cu o schimbare în planul orar al competitiei, dupa scoaterea din concurs a probei speciale Cioca Boca si înlocuirea acesteia din ratiuni administrative. Etapa a beneficiat de o vreme prielnica atat concurentilor cat si fanilor prezenti pe probele speciale si de o disputa deschisa între francezul Delecour si campionul national en titre Valentin Porcisteanu. Lupta la varf nu a lipsit nici în esalonul secund, format din Gergo Szabo, Dan Gîrtofan, Bogdan Marisca si Marco Tempestini, fiecare dorind un loc pe podium si cat mai multe puncte pentru o clasare în top 3-ul clasamentului general FIA dupa 8 etape în CNRD 2012.
Dupa abandonurile neasteptate ale echipajeloe formate din Bogdan Marisca si Sebastian Itu si respectiv Valentin Porcisteanu si Victor Dobre, a venit randul echipajului brasovean format din Dan Gartofan si Adrian Berghea sa întampine ceva probleme pe probele speciale ale etapei. Cu o contestatie si la un milimetru de a fi exclus din competitie, Dan Gîrtofan termina al patrulea în Raliul Iasului Dunlop si priveste încrezator catre cea de-a treia treapta a podiumului la general la finele campionatului.
Cu un parcurs bun si lipsit de ghinioanele care au urmarit echipajul maghiar format din Gergo Szabo si Karoly Borbely pe parcursul acestui sezon, echipajul cu numarul 5 a ocupat locul secund în etapa ieseana a CNR Dunlop 2012 si a urcat pe locul 4 în clasamentul general al competitiei.
Locul trei în Raliul Iasului Dunlop 2012 i-a revenit lui Marco Tempestini, italianul fiind extrem de multumit de aceasta clasare pe podium în ultima etapa a sezonului.
Dupa aceasta ultima confruntare, F. Delecour este noul Campion National în CNR Dunlop, cu un ecart de 40 de puncte în fata urmatorului clasat, Valentin Porcisteanu. Destul de multumit cu noua postura de vice-campion, Porcisteanu se pregateste deja pentru un nou sezon în care sa îsi ia revansa.
Pozitia a treia a CNR Dunlop 2012 ramane înca incerta. Contestatia adusa echipajului brasovean va fi solutionata în cadrul Comisiei de Competitii a FRAS în cursul acestei saptamani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu